At our best behavior

Veckan med reklamfilmsinspelning.

Kategori: Jobb

Jag skulle ju bloggat redan igår. Men när jag åt frukost ringde stylisten och var svinsur, körde det klassiska "jag sa faktiskt..." fast hon sagt tvärtom. De gigantiska problemen var sen lösta på några minuter, men jag tappade liksom sugen lite. 

Jag gjorde som jag nämnde att jag skulle försöka hinna, skriva lite stödord på papper. Det var nog bra för annars hade det kanske blivit lite blankt här. Jag vet inte hur intressant läsning det är egentligen, men håll till godo!


Måndag

Jag började på kontoret kl 9. Vi gick igenom vad som behövde göras. När Panduro öppnade var vi där och köpte paljetter. Dessa var sedan min pryl... Det är pilligt att sy på paljetter, och det tar tid. Jag satt med dem fram till halv två med paus för en kort lunch. Sen åkte jag till söder, för att först plocka lite extra statistkläder på kostymförrådet där, och sen hämta hyrbilen. Tack vare Pojkväns tydliga vägbeskrivning kom jag utan problem både till sveavägen för att fylla bilden och sen ut till studion i Orminge.

Där hade vi kostymprov på den sista av huvudkaraktärerna. Det slutade med att regissören, byrån och kunden alla sa olika saker. Klart var hursomhelst att vi behövde fixa mera grejer. Klockan var dock halv sex innan vi var tillbaka i stan. Hej, vad uppjagad jag var sen. När jag var hemma vid åtta lagade jag middag av bara farten. Sen satt jag och sydde mera paljetter mellan nio och elva innan la mig alldeles för sent och sov alldeles för dåligt för att det skulle kännas trevligt att...

Tisdag

... gå upp halv sex. Men jag kom iväg, rullade hemifrån halv sju, hämtade stylisten vid sju och var på studion halv åtta. Vi klädde huvudkaraktärerna, och sen statister. Sen sydde jag mera paljetter.
på eftermiddagen körde jag in till stan en vända, för att köpa det vi inte hann igår, och sådant som kommit upp... Shit vad dyrt det är att stå i parkeringsgarage. 96 kr för drygt en timma.

Det blev en rätt kort dag, vi åkte från studion före sju, men den var intensiv. Jag hade biljett till Jenny Wilson på Nalen, och jag hade inte räknat med att hinna dit, så jag var glad. Men när parkeringsgaraget där bara tog kort, och sa att mitt var oläsligt orkade jag inte mera, då ville jag bara åka hem. Men gulliga Pojkvän fixade biffen, och sen var det såklart jättetrevligt att träffa mina vänner, käka god räksmörgås på Nalen Bar och se konserten. Den var riktigt bra. Jenny Wilson hade mera utstrålning än jag trott och hennes röst var ännu bättre live än på skiva. Förbandet, Taxi Taxi, spelade sån musik som jag brukar tycka om. Men de viskade och skrek, ingenting däremellan, och ljudet var inställt på viskande...

Onsdag

Vi började samma tid hela veckan. Halv åtta. Så jag gick upp halv sex.
Jag sydde till slut fast de sista paljetterna, ivrigt påhejad av skådespelaren som ville ta på sig sin kostym. Sen dröjde det flera timmar innan han var med i bild. Men så är det. Jag var nöjd med mitt verk, det blev snyggt. Jag tjoar till när reklamen börjar visas. : ) Kunden bestämde sig för att köpa loss den hyrda kostymen, vilket var bra, för det stod i hyreskontraktet att man INTE fick sy på kostymen.

Idag var det femtio statister som medverkade. De hade fått bra restriktioner vad de skulle ta med sig, men vi ändrade på ganska många ändå, till en bättre färg, inte bara jeans, nån kjol osv. På morgonen tyckte jag bara till samtidigt som jag pillade med mina paljetter, men sen blev det mitt ansvar att se över och klä statisterna.

Jag gick runt med nål och tråd på jeansfickan hela dagen. Sydde fast en mygga, sen sydde jag ihop en v-ringning som var för djup. Det gjordes på scenen med teamet och alla statister väntande och händer, nål och tråd totalklibbiga efter projektet att stärka en krage med spraystärkelse några minuter tidigare. Men det gick bra det också.

Jag var hemma straxt för tio. Jobba och sova. Jobba och sova.

Torsdag

Det var inte lika krävande inspelningar idag, så jag hann slappna av och prata lite med andra i teamet. Alla är jättetrevliga. Ljud, el-killar, fika-tjejerna, han som kallas koordinator men var den som hade hand om statisterna utanför studion, och hon som är SAD (second assistant direcor = statistansvarig, den som har hand om dem inne i studion och lägger scenerier för dem och så. Projektledaren är en tjej i min ålder, väldigt proffsig.

Jag körde en sväng idag också, men bara en kortis, för att lämna en kostym på kemtvätt. Jag är ganska glad över att jag mer eller mindre blev tvingad att köra bil på det här projektet. Jag hittar såklart inte överallt i stan, men den här "jag-kan-inte-köra-bil-i-stockholm-paniken" har jag kommit över iaf.

Stylisten har varit den som är med inne i studion, och jag har mest varit utanför, strukit lite, hållt ordning, sprungit efter grejer, klätt nya grupper med statister. Jag pratade med Pojkvän om det, annars när det handlar om film och en kostymör, så är det kostymassistenten som är på plats och kollar att det är klaff och ser till att skådespelarna inte spiller på sina kläder. Men vi har tagit med det sätt vi jobbar på när det är modeplåtningar.

Fredag

Vi delar rum med smink. Två kvinnor, 45+ eller nåt. Jättetrevliga. Pojkvän har jobbat med den ena och ska jobba med den andra på en filminspelning hela sommaren. Det är roligt att höra vad andra tycker om honom som yrkesperson. Det var urbra att dela med dem iaf. När jag klätt mina statister kan jag snappa upp lite tips. Och när vi hade en stund över gav de lite tips om de kände för det.

Det blev lite jobbigt ett tag idag. "Naturfärger" hade vi fått att gå efter på kläderna. Både till huvudkaraktärer och statister. Oliv, beige, grå, brun. Rätt vad det är hör jag på komradion att en statist är på väg till kostym för att han behöver andra kläder. Beige har en av huvudkaraktärerna, så det går bort, detsamma gäller för grått. Grönt går in i greenscreenen som han han nu sitter framför. Vilket lämnar... brunt... och det har de tre personer han sitter bredvid... I slutändan så syntes bara hans hår ändå...

I söndags kändes det som ett oöverstigligt projekt, det här, men sen rullade det igång och var riktigt kul. Jag hann inte säga hejdå ordentligt till alla. Men jag berömde killen som var FAD (first assistant director = inspelningsledare) innan han gick. Han var skitduktig, höll humöret uppe när andra började tröttna, och sa verkligen vad dom hände hela tiden, även i komradion. Det är asbra, för då vet även jag som står i kostymrummet om de riggar om i studion, eller när det är lunch. Han verkade uppskatta att jag sa det.
Jag var så tom och trött när jag kom hem på kvällen, efter att ha packat ut alla grejer på kontoret, lämnat tillbaka hyrbilen och så. Oj oj.


Många brukar kommentera: "Åh, du verkar ha ett så roligt jobb".
Jag vill säga det här redan nu: Det är inte alltid man hinner reflektera över att det är kul. Det är ofta stressigt och nervöst. Och dessutom gör man flera saker samtidigt och mycket av det i sista minuten. Så de flesta roliga saker görs liksom i förbifarten och med andan i halsen.

Min syster var med en dag en gång, när vi var i en studio och plåtade stillbildsreklam för barnkläder. Det man som assistent gör då är att stryka och hjälpa barnen av och på med kläderna. Hennes kommnentar var: Gud vad ditt jobb är tråkigt...

KOMMENTARER:

  • fruitcocktail säger:
    2006-04-04 | 17:30:56
    Bloggadress: http://fruitcocktail.webblogg.se

    Underbar läsning!!Men det låter som sagt riktigt stressigt. Du kommer väl drömma om paljetter en månad framöver?

  • Hotspot säger:
    2006-04-04 | 18:08:06
    Bloggadress: http://www.hotspot.webblogg.se

    Ha ha ha, klart att det finns tråkiga och jobbiga bitar (det gör det nog i alla jobb) men jag tycker ändå att det verkar kul :) Tack för rolig läsning!!

  • Dennis säger:
    2006-04-05 | 08:14:55
    Bloggadress: http://www.dennisklarin.i.am

    Det låter stressigt och en aning jobbigt faktiskt, men säkert rolgit och du verkar sköta det jätte bra, nästan som man blir lite stålt över sin kusin faktiskt. Du får ha det så bta, kramas.

  • Lisa säger:
    2006-04-05 | 11:34:09

    Jag är makeupartist och hårstylist och jag tänkte kolla lite grann med dig om du vet hur de väljer vilka som ska arbeta som makeupartister under t.ex. reklamfilmsinspelningar? Självklart är det väl folk de kanske tidigare jobbat med och kontakter, men som relativt ny i branschen är det bra att veta vägar att komma in!

  • Tilda säger:
    2006-04-05 | 12:55:51
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    fruitcocktail: Inte drömt om dem än faktiskt... :)
    Hotspot: Varsågod. Glad att kunna underhålla.
    Dennis: Vad glad jag blir! Ha det bra du också. Kramas tillbaka!
    Lisa: Det är nog som du säger, kontakter, kontakter, kontakter... Kanske kan du försöka assa någon på ett stort projekt. Det är väl där man får börja, för att få kontakter. Annars är det via agenter.

  • Cicci säger:
    2006-04-05 | 16:02:03
    Bloggadress: http://ciccicicci.webblogg.se

    Jättekul att läsa om vad du gjort iaf :) Fortsätt med rapporterna!

  • Sofia säger:
    2006-04-05 | 19:36:24
    Bloggadress: http://cashmere.blogg.se

    Kul med en inblick i ditt arbete!

Kommentera inlägget här: