Vad händer egentligen

Efter en resa på 10 dagar utan att ha avbokat DN har man en hel del att läsa ifatt...

Igår läste jag artiklar från förra helgens resebilaga och söndagsbilaga. Och kände mig glad att jag redan besökt delar av världen som snart inte är vad de har varit. Men kände mig samtidigt bestört över vad vi gör med vår värld.

I den ena artikeln läste jag om (den heliga?) floden Ganges i Indien, att den innehåller 1 499 500 fler kolibakterier än vad badbart vatten bör göra. Att kommunen Varanasi vill lösa det på ett sätt, och delstaten Uttar Pradesh på ett annat. Så nu görs ingenting för att stoppa utsläpp eller rena vattnet. 60 000 människor fortsätter att bada i floden varje dag, och avsluta detta med att ta en klunk av vattnet, för "en droppe av moder Gangas vatten renar alla synder". Jag har badat och fått en kallsup i Ganges... utan biverkningar vad jag vet, så lite heligt är kanske vattnet ändå.

Den andra artikeln handlade om Siem Reap och templen i Angkor i Kambodja. Att man räknar med att ta emot 2 miljoner turister i år. Det dubbla år 2010. Att templen inte riktigt pallar trycket och att den naturliga vattentillförseln bara räcker till att möta hälften av behovet. Att lyxhotellen borrar egna brunnar till grundvattnet som börjar sjunka. Om det sjunker mera kan sandjorden där templen står torka ut så att det inte orkar bära upp tyngden. Att man diskuterar en lösning, men inte har någon färdig. Att man så småningom kommer slussa runt turisterna i tempelområdet med eldrivna bussar. Bra men ändå dåligt. Hej Disneyland. Hejdå det stillsamma, vackra, rofyllda Angkor vi besökte i slutet av 2002.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback