At our best behavior

Höstkläder

Kategori: Mode

Saker jag är glad att jag kommer kunna fortsätta använda i höst:

Dels saker som min vän Johanna sytt. Hennes märke Smörgåsbord (by Moshion Design) sålde på Tjallamalla förra vintern. Men hon var visst ganska tidig i sina ideer... eller, hade hon haft en stort märke som designar och låter sy upp och ligger ett halvår före som modevärlden gör hade det ju blivit rätt i tiden men nu sydde hon upp och sålde med en gång... alltså sålde det inte alls så bra som det förtjänar. Allt är otroligt välsytt. ( en av hennes coola kjolar var förresten med i ett av DN söndags modereportage, en riktigt puffig sak med djungeldjurstyg och gröna muddar!)

Trikåkjol i korall med puffar i sidorna (korall kom till våren, puffkjolen först nu) 
Brun cape med påsydd stickad sjal i brunt och med rosa garnbollar i nederkanten (både caper och bollar är stora nu)
Hon gjorde även blusar med knyt, och cardigans i trikå med rundad kant hela vägen runt och knyt i halsen (visst svårt att förklara). Som allt kommer nu. Hon är så duktig, och jag är imponerad.

Men även:
Tweedig kort kavaj med bälte i brunt/beigt/korall, HM förra vintern.
Svartvitrutig keps, farfars.
Bruna stövlar i biker/rid modell, så sköna, Topshop förra vintern.
Brun omlottklänning med prickar i blått, vitt, gult mm, Topshop förra vintern.
Beige stövlar med vitt ludd och kilklackssula i gummi, mammas från 70-talet, väldigt Michael Kors.
Stickad tjock kofta i bruna toner med silverknappar, pappas gamla, väldigt HM's rustic-trend.
Kjol i blåblommigt tyg, omsydd i lätt ballongform av myrornaklänning, väldigt Paul Smith.
Kort svart kavaj med klädda knappar, Nansos vårkollektion
Cameliadams-brosch, "fake" men fin, Åhléns runt jul förra året
Svart Rodebjer cape-tröja, inköpt på Tjallamalla förra hösten

och eventuellt:
Röda stövlar med kantig tå och klossklack, flera år gamla som dammat i garderoben
Svart kjol i ballongmodell men lång..., HM för fler år sedan

KOMMENTARER:

  • Frank Svensson säger:
    2006-05-11 | 21:53:53

    Läste artikeln om Elle galan...

    Borde kolla upp de fotografer Fredrik Stambro jobbar mycket med.... Nämligen Elisabeth Frang, Carl Bengtsson och Mikael Schulz. En del av det teamet innefattar ju just honom och alla i ett team är ju delaktiga i en modebild!!! Läs på lite bättre i fortsättningen!!!!

    Nummer två... Vad vet man om modeplåtningar, mode och editorials om man inte känner till Andreas Larsson som kontinuerligt jobbar för tidningar som Ten, Id och liknande????

  • Tilda säger:
    2006-05-12 | 01:40:16
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Postar samma svar här:

    Stefan/Frank: eftersom ni? har samma ip-adress och säger samma sak så svarar jag bara en gång:

    Eftersom Fredrik Stambro jobbar jättemycket jobbar han såklart med alla fotograferna, det vet jag redan, det behöver jag inte kolla upp. Jag vet också att han är duktig, ja. Men för det behöver inte jag gilla allt han gör, eller hur?! Jag gillar inte hans stil. (Eller möjligtvis vad han och fotograferna och stylisterna kommer överens om att han ska göra). Det finns andra som jag tycker gör intressantare saker och som är värda att lyftas fram.
    Det jobbet jag pratar om är gräsligt, inte bara hår och make, men hår och make framförallt. Och där vet jag for a fact att stylisten inte var överens med Fredrik om hur det skulle se ut.

    Hur elakt är det egentligen att tycka att någonting är fult? Jag tror att det är flera som behöver tänka över saker och ting innnan de slänger ur sig elaka kommentarer...

    Ang fotografen Andreas Larsson. Eh. Som assistent behöver man inte veta allt om alla! Och jag har aldrig påstått att jag vet mycket. Helst inte om personer som jobbar mest för utländska tidningar.

    Men om vi ska vara sådana kan jag vara elak tillbaka. Man särskriver inte på svenska! Och det räcker att posta kommentarer en gång, inte tre.

  • Fredrik Stambro säger:
    2006-08-09 | 23:41:35

    Hejsan Tilda (borde det inte vara Ida??)!

    Håller med om att det inte är mitt bästa jobb. Men även solen har fläckar.

    Hälsn
    Fredrik Stambro

  • Tilda säger:
    2006-08-10 | 00:28:49
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Fredrik: Borde och borde... man får väl kalla sig vad man vill. Men. Jo. Eh. Hej.
    Solen har fläckar, även jag. Jag vet att du har gjort jättemånga skitsnygga jobb! Det hela kom ut ur proportioner skulle jag vilja säga för att översätta en engelsk fras rakt av. Menade inte att såra någons känslor, och trodde framför allt inte att det skulle läsas av någon som brydde sig. No hard feelings?
    Bästa hälsningar.
    Ida

Kommentera inlägget här: