At our best behavior

Höstmåsten!

Kategori: Mode

Fick frågan vad jag tycker att man ska köpa respektive undvika i höst. Som No No's nämde jag lite slött Spetsiga tår, Poncho och Canadagås jacka/väst. Jag gillar egentligen inte inne/ute listor a la Ebba men jag hade funderat på att radda upp mina måsten för hösten. Så nu svarar jag ordentligt med ett helt inlägg.

Jag vill gärna vara lika snäll och pk som Eleonore och säga att alla ska köpa vad de trivs i, men tyvärr är jag en hemsk människa som dömer snabbt och hårt. För tråkigt, för bratigt, för fegt, för opersonligt, för mycket, för whatever. Jag är lika hård mot mig själv dock, ungefär varannan dag är jag missnöjd med hur jag själv klätt på mig. Så jag borde ju inte ha några problem att få ihop listor.

Well, här kommer "höstens måsten": Stövlar, shorts med strumpbyxor samt  väst behöver väl knappt nämnas. Detsamma gäller för kofta och bälte i midjan. Men. Blus eller klänning med hög krage är fint, liksom det viktorianska i övrigt. Eller en knytblus. Svart, svart, svart såklart. Något som det skrivs en hel del om och som syns i tidningar men än så länge inte så mycket på stan är en cape. Förhoppningsvis blir det inte lika stort som ponchon blev förra året utan går att använda även nästa höst/vinter. Hängslen - går att forsätta använda i vår. En tulpanformad kjol - även den hänger med i vår. En pennkjol är också ett kjolmåste. Hög midja är snyggt på några få, men åh vad snyggt det är på dem, både på kjol och byxor. Jag gillar kombon klänning och bolero. Nånting blommigt, gärna i rysk stil. Något i tweed för de dagar man känner för att köra en brittisk lantlook.   - denna lista kan komma att fyllas på ;-)

Däremot skulle jag inte köpa eller använda nån mer volangkjol just nu. Dock kan det kan bli nåt spansk tjosan till sommaren så släng inte bort någon ännu. Wait and see.
Jag kan inte komma och tänka på fler saker att undvika, det som inte aktuellt att köpa eller använda lämnas det visst ingen plats för i hjärnan.

KOMMENTARER:

  • alek säger:
    2005-10-31 | 11:05:03

    Håller delvis med din lista... jag är en sån som tröttnar väldigt fort på saker...Västen känns lite passé... Stövlar med rund tå och jeans instoppat är snyggt men ALLA har det... Jag tror jag ska satsa på vanliga jeans som man har utanpå skorna för o vara lite udda för det blir man nog..Lite tråkigt mode iår, känns lite som förra vintern med alla höga bluskragar osv..Pennkjol och byxor med hög midja det är nog nr.1 tycker jag =) Shorts, supersnyggt! Men jag är nog lite feg där.. oj långt inlägg sorry..

  • Linda säger:
    2005-10-31 | 12:08:50
    Bloggadress: http://iabloggar.blogspot.com

    Ballongkjol funkar väl också?

  • Tilda säger:
    2005-10-31 | 13:13:25

    Alek: Det var lite det jag menade med att det knappt behöver nämnas, alla har det ju redan.

    Linda: Oh yes. Ballongkjol också.

  • na säger:
    2005-10-31 | 13:33:19

    Känns som jag är lite tjatig, du har verkligen varit jättesnäll som svarat så utförligt! Men jag undrar en sak till, har du något tips på något som liksom kan lyfta en outfit, så att det bli liksom något extra, något som inte alla har?

  • Tilda säger:
    2005-10-31 | 23:05:34

    Har funderat lite och det är svårt att säga. Beror ju lite på vad outfiten består av i övrigt. Accessoarer gör alltid stor skillnad. Grejen är väl att detta lyft ska vara något speciellt och iögonfallande. Röda skor. Många roliga långa halsband nu när alla bara har ett. En knasig halsduk till en enkel klänning. Röda läppar. Ska det vara något som inte alla andra har så är det väl bäst att leta i Second hand affärer. Köp något bara för att du tycker om det utan att fundera på om det är "rätt" just nu.

    Men jag tycker oftast att det är en outfit som helhet som är snygg. En grej hit eller dit spelar liksom ingen roll. Antingen har man stil, eller inte.

  • na säger:
    2005-11-01 | 09:42:38

    Aj då, det sista lät ju hopplöst!:) Nej men, tack så hemskt mycket för att du svarat så ordentligt, det verkar verkligen vara trevlig stämning här i bloggarna!

  • emma säger:
    2005-11-01 | 10:53:41
    Bloggadress: http://dolcevita.webblogg.se/

    wrapklänningen! finns det något mer smickrande plagg! pennkjolen är snygg men för oss med lite bredare höfter är det inte jättesmickrande.

  • Tilda säger:
    2005-11-02 | 11:35:40

    Men wrapklänningen har ju hängt med länge.

  • Tilda säger:
    2005-11-02 | 11:44:14

    Men jag håller med om att wrapklänningar är smickrande. Den jag köpte på Topshop i augusti förra året har jag använt massor.

Kommentera inlägget här: