At our best behavior

Lyx, eller inte lyx. Det är frågan.

Kategori: Allmänt

Det verkar vara inne att testa lyxliv nu.
I senaste När & Fjärran åkte Josephine Bornebush tilsammans med sin vän Claudia Gallo till Cannes och bodde i ett hus komlett med butler, två lyxbilar och pool. Utklädda till Nicole Richie solbadade de på en yacht, fönstershoppade YSL, och drack champagne i vart och vartannat klipp. De kom fram till att "det går fort att vänja sig vid att ha det såhär".
Och i nästa Dolce Vita ska Emma Andersson enligt trailern bo på "ett av världens dyraste hotell". Det där i Malaysia med rum på pålar som alltid ges som exempel på underbara men dyra hotell.

Jag har provat på många skulle kalla lyxboende en gång. Here's the story.

Jag och pojkvän jobbade på ett hotell i England efter gymnasiet. Dominik, en kille från Schweiz var där samtidigt och gjorde sin praktik. Han var trevlig och vi höll sporadisk mailkontakt. Några år senare är han plötsligt Mr Dominik Stamm, General Manager på ett flerstjärnigt hotell i Thailand.
entre23226-117
Entre                                                                                                                   Lobby
De Luxe rum

23226-115
När vi gör en 3-månadersresa i Asien stoppar vi såklart där... och får bo några nätter i ett av De Luxe-rummen. Jag har sparat kvittot med textraderna: Room Charge - 9160 baht, Discount - 7960 Baht. Det var per natt.
Rummet är fint, men har en stenhård säng. Till frukost ser vi många äldre västerländska män (klichemässigt nog är de flesta feta) tillsammans med yngre thailänska kvinnor (yep, mycket yngre, mycket smalare). Jag ryser. Det är Pretty Woman i verkligheten.
På den med en mur inhägnade anläggningen finns tre olika restauranger, trädgårdspark och poolområde med bar. Man behöver aldrig lämna hotellets värld. Man kan leva helt i en egen liten bubbla. Och jag konstaterar: Jag skulle aldrig kunna vänja mig vid det här!

KOMMENTARER:

  • sofie säger:
    2005-10-04 | 17:00:32

    jag håller med dig! visst är lyx skoj någon gång. bli uppassad och få allting ordnat för sig, men i längden lockar det iaf inte mig.
    visst vill man ha det bra när man är ute och reser. men bra för mig handlar om sällskapet, resmålet och vad man gör det till. ens egen inställning! men klart... alltid kul att testa på "rikare liv" en liten stund. ( :

  • Åsa Lundstedt säger:
    2010-09-28 | 19:20:39
    Bloggadress: http://royalorchidholidays.se/hotell/phuket/

    Gillar om det du skrev! Trevligt att se lite schyssta grejer och inte endast det vanliga sakerna som man kan se om varenda dag. ;)

Kommentera inlägget här: