At our best behavior

Kossor som skuttar = VÅR!!

Kategori: Personligt

Arla kör ju reklam på tv nu;  "Kom och se när vi springer in våren" med kossor som hoppar runt.

När jag var liten bodde jag på landet och hälsade på kossor och får varje dag. Jag hade en särskild "lagår's-klänning", mönstrad med färgglada traktorer.  Och när jag var fyra år så hette mina bästisar Martin och Morgan. Två svarta lammungar. Den ena var kelig och den andra var busig. Jag kan komma ihåg dem fortfarande.

Även när jag var lite äldre och vi flyttat till stan så åkte hela familjen ut till samma gård varje år och tittade när korna släpptes ut på betet första gången på våren. Det är verkligen något alldeles speciellt att se de här stora djuren hoppa och studsa av glädje över att få röra på sig efter en vinter inomhus. Om du har barn eller barnasinnet kvar: Åk till en gård och titta om du har möjlighet!

Senare byggde pappa en sommarstuga inte långt från den här gården. Kalvarna hade sin sommarhage nedanför vår trädgård. En sommar var min favorit en brun kalv med stora vita fläckar, Bolla. Jag borstade henne varje dag. Hon blev så tam att hon blev lite av en problemko när hon växte upp. Ovana människor tyckte ju att hon var för närgången. Och när bonden försökte skrämma bort korna en bit för att kunna öppna grinden och köra in med vatten eller likande så blev ju inte Bolla rädd. Hon kom fram och ville bli klappad istället.

Ja, jösses. Jag var en riktig bonnunge! Det kan man inte tro idag när jag sitter i en lägenhet på 9:e våningen och gläder mig åt 4 kvadrat balkong...

KOMMENTARER:

  • Malin säger:
    2006-04-18 | 19:11:49

    Jag är uppvuxen på en gård och varje år i mitten av maj åker jag och några vänner till mamma och pappa för att vara med när korna släpps ut. Det är (jämte julafton) årets bästa dag!

  • Tilda säger:
    2006-04-18 | 20:04:42
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Malin: Åh vad härligt!

  • fruitcocktail säger:
    2006-04-18 | 20:32:43
    Bloggadress: http://fruitcocktail.webblogg.se

    Jag är oxå uppvuxen på landet och även om jag stortrivs i stan så börjar jag längta lite efter att bli en lantlolla igen! Man kanske ska be pojkvännen skola om sig till bonde?;)

  • Mia säger:
    2006-04-18 | 20:49:09
    Bloggadress: http://tusentankar.webblogg.se

    Och när du kom hem till oss när du var tre-fyra år sa du: Var är Johan?
    Han är ute o leker med barnen.
    Vad är barnen?
    Det var då dina föräldrar bestämde att du inte bara kunde leka med lammungar och kor, det var då ni flyttade till "stan".

  • Tilda säger:
    2006-04-18 | 22:21:23
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Fruitcocktail: *s*. Njae. Jag tror jag stannar i stan ett tag till. Mamma och pappa bor på landet igen nu, och det är skönt att vara där då och då.
    Mia: Hahahaha. Ja, det var nog tur att dom flyttade till stan med mig.

  • sofie säger:
    2006-04-19 | 11:35:31
    Bloggadress: http://sofls.blogg.se

    jag är lite blandning tror jag. skulle vilja bo i en riktig storstad ett tag... men sen kommer "utepålandet-tjejen" fram i mig. ( :
    alltid skönt att komma ut till lugnet då och då!

  • Tilda säger:
    2006-04-20 | 10:49:35
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    sofie: ja, lantisen i en försvinner aldrig helt.

Kommentera inlägget här: