At our best behavior

Konsumtionen baksida

Kategori: Allmänt

DN hade en artikel häromdagen om att numera reser turister till Kina för att shoppa kopior av märkesgrejer lika mycket som för att titta på sevärdheter. Läs här, den var bra!

Hos Eleonore finns ett inlägg om replicas som går att köpa på nätet, som bjuder in till diskussion.

En kommentar till inlägget nämner den väl inte bevisade tesen att kopior går hand i hand med prostitution, droghandel mm. Att man inte vill stödja det och bör handla något annat. Men vad vill man egentligen alls stödja när det kommer till konsumtion?

När en superfin jeansklänning kostar under 300 spänn på Indiska; vem har sytt den då och under vilka förhållanden? När en liknande klänning kostar det flerdubbla hos ett annat märke, men förmodligen sys under liknande förhållanden; är det bättre att stödja dem?

Att många far illa för att andra ska kunna klä sig snyggt får vi veta ofta. Det gick en dokumentär för inte så länge sedan, där en man klev runt i ett stort kar där tyg färgades... med giftig färg. Men det gäller ju billigt som dyrt, märkeslöst och med märke. Skillnaden handlar mest om hur mycket pengar som läggs på marknadsföring...


"Ett varumärke får sin laddning genom medveten marknadsföring och en exkluderande prissättning. När en märkesvara kopieras och säljs billigt devalveras varumärket. Att vanligt folk bär logotypen kan på sikt hota varumärket mer än de uteblivna försäljningsintäkterna." (från artikeln i DN)

Många märken har ingen/vill inte visa på sin kontroll av hur deras kläder tillverkas. Men även om det finns kontroll av vissa fabriker så har ju dessa nästan alltid underleverantörer som inte kontrolleras. När det kommer till exakta kopior så är det ju ofta samma personer som tillverkar den dyra och den billiga väskan. Men den billiga går genom flera mellanhänder och mättar därför flera munnar än den dyra... 
 
Tydligen är det inte lagbrott ha köpa och ha kopior. "Enligt svensk lag har jag rätt att ta in piratvaror för 1.700 kronor, så länge de är för eget bruk." (också från DN)

Att kopior stjäl frukten av någon annans arbete, som någon säger, tycker jag är en sanning med modifikation. Vems arbete kan man ju fråga sig? Och isåfall stjäl väl H&M och Indiska frukten av någon annans arbete minst lika mycket med sina kopior utan lapp och logga som någon i Kina med lapp och logga gör. Eller?

Det är lätt att säga att kopior från Kina är dåligt. Men att Indiska är kalas. Att kasta skit på en sak och sen blunda för det som gör att man inte kan handla billigt med gott samvete...

Vi kan ta Nanso som exempel, jag jobbar med plaggen och vet hur de tillverkas. Det är uppsytt i Finland av tyger tillverkade i Finland. Dessutom i väldigt stor utsträckning miljömärkt. Men det är liksom inte så viktigt för många, de grymtar att det är dyrt.

Jag vill inte säga rakt ut att kopior är ok. Utan att mycket mer än det uppenbara tål att funderas över...

KOMMENTARER:

  • A säger:
    2006-12-11 | 14:47:12

    Det här är väldigt intressant!
    Kul att läsa dina åsikter, jag håller med.
    Det här ska jag fundera vidare på...

  • Saga säger:
    2006-12-11 | 16:14:26
    Bloggadress: http://lovleywardrobe.blogspot.com/

    Ush, ja. Klädindustin är ett sorgligt kapitel för sig. Många har troligen inte kunskapen om konsumtionen (och ytlighetens) baksida så varje gång jag hör någon resonera så klyftigt som du. Ja då blir jag bara glad!

    Tråkigt nog så finns det bara ett begränsat ekologiskt och rättvist produerade kläder. Ush. Är du intresserad av ekologiska och rättvisa kläder kika in på www.renaklader.org

  • Mia säger:
    2006-12-11 | 17:04:34
    Bloggadress: http://monokel.blogspot.com/

    Bra skrivet, Ida´n! Visst måste vi försöka ta ställning till hur vi vill ha det som konsumenter...är det verkligen värt verkligheten bakom ett billigt - och även lite dyrare plagg? Min sambos pappa gick bort för ett par år sedan i lungsjukdomen KOL. Han hade jobbat som garvare - med starka kemikalier - inom skinnindustrin...fast i Sverige - och förmodligen, även om det inte gick att bevisa, fått sjukdomen via sitt arbete. Kan bara föreställa mig de otäcka arbetsförhållanden som då råder i 3:e världen.....

  • Anna i Åbo säger:
    2006-12-11 | 17:20:42

    Rätt intressant och bra inlägg! Men är det verkligen så att Nanso tillverkar både tyger och kläder här i Finland? Jag var säker på att även de har någon fabrik i Estland... Jättebra om du har rätt!!!

  • Ida säger:
    2006-12-11 | 17:40:01
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    A: Helst vill man ju inte tänka utan bara handla..

    Saga: Tack.

    Mia: Tack. Usch för att bli sjuk av det man jobbar med.

    Anna: Vissa plagg lejs bort då de skulle bli allför dyra annars. Bara en liten del dock, stickade plagg tex. Den största delen görs i Nokia. Min förra butikschef har varit där och enligt henne är det "buttra finska damer" som syr.

    Såhär står det på hemsidan:
    "In the city of Nokia, we begin the production of Nanso tricots from the threads. Starting from the very beginning, we do the knitting, dyeing and printing in the production chain inside the company."
    "In dyeing, Nanso?s traditional area of expertise, we use environmentally safe technology."

  • Åsa på Åsen säger:
    2006-12-11 | 18:14:25
    Bloggadress: http://[email protected]

    Bra skrivet!!

  • charlotta säger:
    2006-12-11 | 20:47:19

    _bistra_ finska tanter, idahjärtat, bistra, är dom... :-)

  • sanna säger:
    2006-12-11 | 21:33:28
    Bloggadress: http://spaderdam.webblogg.se/

    vilket bra skrivet inlägg!

  • PrettyInPink säger:
    2006-12-11 | 23:46:33
    Bloggadress: http://www.PrettyInPink.blogg.se

    jag gillar din blogg & din filmsmak.

  • fruitcocktail säger:
    2006-12-12 | 13:00:39
    Bloggadress: http://morefruitcocktail.blogspot.com

    Mkt bra skrivet & tänkvärt!!

  • Elin säger:
    2006-12-12 | 18:14:18
    Bloggadress: http://speedofsound.blogg.se

    Mycket bra text. Det är mycket vi gör utan att tänka efter...

  • Ida säger:
    2006-12-12 | 22:31:21
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Charlotta: Hahaha. Så var det ja! Vad roligt att du läser här fortfarande!

    Pretty in pink: Åh vad roligt att du gillar bloggen. Tack för att du säger det. Det har blivit en del bra film den senaste tiden :)

    Åsa, Sanna, Fruit, Elin: Tack, vad glad jag blir när ni säger så! Trodde inte att nån skulle orka läsa, eller bry sig om vad jag tyckte.

  • Frida säger:
    2006-12-12 | 23:28:54

    Ett tankvärt och intressant inlägg. Världen är ju inte så svart och vit som man skulle önska. Det är lätt att fastna i ett västerländskt välfärdsperspektiv. T.ex är det lätt att säga att barnarbete är fel men det är sällan man pratar om vad det finns för alternativ för dessa barn och deras familjer. Vad händer om vi bojkottar företag som tillåter barnarbete i sin produktion? Tyvärr är det väl oftast barnen som i första hand drabbas och inte företagen. Tyvärr är det väl så att med bästa pris för oss följer inte de bästa arbetsvillkoren för producenterna...

  • Emma säger:
    2006-12-14 | 16:30:42
    Bloggadress: http://luckyem.webblogg.se

    Jag jobbar ju som sagt va på ett företag som tillverkar kläder i Kina. På företaget där jag jobbar arbetar vi hela tiden med att höja standarden på fabrikerna. Min chef är verkligen engagerad, vilket är super. Jag tycker iaf att det är ett väldigt intressant ämne.

  • Ida säger:
    2006-12-14 | 21:12:03
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Frida: Tack. Sant det du säger.

    Emma: Va bra, så skulle det vara på alla företag!

Kommentera inlägget här: