At our best behavior

Färger, och hur man (jag) shoppar med tanke på kortvariga trender.

Kategori: Mode

Stina skriver i en kommentar (med tanke på allas slutsatser från modeveckan att grått och svart är höstens stora färger, iaf i Sverige):

Så det man ska köpa nu är helt enkelt svart, grått och vitt? För att använda under året som kommer? Den gula och gröna som kommit blir kanske uttjatat redan i sommar, eller vad tror du?


Absolut, det verkar smart att tänka långsiktigt och, om man hittar något svart eller grått som man gillar, köpa det redan nu. Och ja. gult vill man nog inte ha framåt september.

Ibland shoppar jag för att plagget känns "jag". Och då använder jag det sen i flera år. Klänningar, tex, och min boleropryl från Rodebjer, som jag  köpte förra vintern och som visserligen visat sig vara ett mycket bra köp av mig med tanke på hennes båda tidnings-pris-vinster.

Men. Jag köper ofta plagg som hör till en trend som bara kommer hålla några månader, som nästan alla trender. Men då det inte om dyra saker. Om jag lägger mera än säg 300-400 kronor, så är det på något som jag tror mig kunna använda länge. Det är iofs först nu när jag är 26 och har tjänat egna pengar ett tag som jag kan tänka så. För 7-8 år sedan var även 249 ett pris som gjorde att jag funderade över hur länge jag skulle kunna ha plagget.

Om du vill ha tex något gult, köp det på H&M. Jag älskar H&M, tack vare dem kan man hoppa på det senaste, utan ångest för att man kanske tröttnar samma säsong. Och gult funkar väl nästa sommar igen, även om det kanske inte är det största just då. Man kan ju alltid köpa bara ett gult linne för 49,50.
Kommentera inlägget här: