At our best behavior

Svar på frågor. Hur jag började jobba med mode, hur man blir stylistassistent och hur man blir stylist.

Kategori: Jobb

Jag har ju fortfarande inte skrivit ett vettigt inlägg om hur jag började jobba som stylistassistent. Men nu har jag till slut fått tummen ur.

Egentligen var det tack vare en kompis. Hon jobbade som stylistassistent, och jag satt då på ett kontor och hade ganska mycket tid över. Så hon ringde mig och frågade om allt möjligt. Vart ligger den och den gatan. Kan du hitta hemsidor och telefonnummer till den här och den där designern. Hur går man hit eller dit. Hur översätter man det här till engelska. Nån gång var jag med och plockade kläder till en plåtning för Cosmopolitan, och en annan gång skrev jag bildtexter på engelska för en utländsk tidning.

När min arbetsgivare insåg vad jag vetat i flera månader, att jag inte behövdes längre, så kände jag att "om hon kan, så kan jag", jag vill också vara stylistassistent. Så jag gick igenom alla tidningar jag hade hemma, skrev upp namn på dem som verkade vara frilansstylister, sen letade jag upp deras nummer på hitta.se och ringde helt enkelt och frågade om de sökte assistent. Jag fick napp hos en tjej som bara är några år äldre än mig men som jobbat ganska länge och är väldigt duktig.

Hos henne var jag "fast" i 9 månader. Vi jobbade inte varje dag, men ganska mycket. Jag kunde dock inte ha något annat jobb vid sidan av. På söndagarna vid halv elva brukade jag smsa och fråga vilken tid vi skulle börja på måndagen. Då skulle jag gå och lägga mig och behövde ju sätta klockan. Och ganska ofta när jag masat mig upp och stod i duschen så fick jag ett sms som sa att vi nog inte skulle jobba den dagen av en eller annan anledning. Hon var väldigt svår, en typisk sån person som man inte kan bli klok på, som en dag är snäsig och nästa är trevlig. Ni kan nog vara glada att jag inte bloggade när jag jobbade med henne... Stackars Pojkvän fick ta allt gnäll och lyssna på mina förhoppningar att "sen" skulle det funka. Men om man inte klickat på ett halvår kommer man ju inte göra det nån gång. Hursomhelst så lärde jag mig massor, så jag är glad att jag fick stanna så pass länge som jag fick!

Efter det har jag assat två andra stylister, och då jobbat extra i butik och på kontor samtidigt. Det gör jag fortfarande. Kalendern är ganska blank när man bläddrar framåt, men bakåt har den blivit fylld nästan varje dag. Jag pusslar efter bästa förmåga.
De har varit väldigt trevliga att jobba med, och jag har varit en bättre assistent också tror jag. Jag har kunnat använda vad jag lärt mig innan och så har de också varit tydligare med hur de vill ha saker.

Jag får ofta frågan om jag har någon utbildning. Det har jag inte, inte för det jag gör nu iaf. För att bli stylist är nästan den enda vägen att börja som assistent. Så har de tre som jag jobbat med också börjat.

Nu vill jag börja jobba själv lite smått. Jag har gjort mitt första testjobb. Ska göra flera och så se vad som händer. Jag håller tummarna för mig själv. : )

KOMMENTARER:

  • Emma säger:
    2006-06-01 | 10:06:02
    Bloggadress: http://emmas.bloggtopp.com/

    Det låter himla kul iaf :) Har funderat på den banan själv men det finns så mycket inom mode som är roligt så det är svårt att veta..

  • Ida säger:
    2006-06-01 | 11:52:05

    Härligt att du vågade "slänga dig ut" och att du tror på dig själv. Lycka till i fortsättningen!
    Jag följer din blogg och gillar det du skriver. Tack för inspirationen!

  • Bohemica säger:
    2006-06-01 | 14:56:49
    Bloggadress: http://bohemica.blogg.se

    Det låter skoj, vilka upplevelser du varit med om! :)

  • Londonista säger:
    2006-06-01 | 17:43:55
    Bloggadress: http://www.saraemanuelson.blogspot.com

    Det finns sa manga olika vagar in i branchen... Kul att de gar bra for dig och lycka till!

  • Sara säger:
    2006-06-02 | 08:20:07
    Bloggadress: http://sol.blogg.se

    Modigt! Och kul att höra hur det går till.

  • Tilda säger:
    2006-06-02 | 13:02:53
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Emma: Allt med mode är roligt ;) Men det är så många som vill jobba med det. Vissa dagar känns det som att det är så många så det är bara att lägga ner... Men det ska jag inte göra förräns jag har försökt!
    Ida: Ibland tror jag på mig själv iaf... Jättetack! Och jag blir inspirerad att blogga mera när jag hör att det uppskattas. Så tack, verkligen!
    Bohemica: Ja det är skoj, just nu vill jag inte göra något annat.
    Londonista: Ja, du knallar väl också på en av vägarna... så, detsamma!
    Sara: Ja jag tyckte att det var dags att skriva det här inlägget... var ju månader sen jag la upp kategorin... Så kan det gå till iaf.

  • LadyLuck säger:
    2006-06-07 | 14:45:47
    Bloggadress: http://ladyluck.webblogg.se/

    kul att läsa hur just du har burit dej åt!
    Jag är själv inne på stylist-svängen, men har den stora oturen(?) att bo i Malmö. Här finns inga presskontor alls.
    Har en liten fråga till dej, hur gör du med lön? Hur mycket tar du, är du ett företag..ja, hur gör du helt enkelT?

  • Tilda säger:
    2006-06-07 | 23:09:46
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Ladyluck: Hmm. Kan du inte maila så jag får din mailadress? Känns bättre att svara så. [email protected]

  • LadyLuck säger:
    2006-06-09 | 19:35:34
    Bloggadress: http://ladyluck.webblogg.se/

    [email protected]

    (har haft samma mail sen jag gick iåttan,därav såcheesy)

  • sofia säger:
    2006-08-21 | 12:42:10

    bra skrivit. jag har själv tankar på att ge upp allt jag gör just nu för att försöka mig på det jag helst vill göra. jag undrar mest hur du fått tag i personer som du jobbat åt? bor i göteborg och har svårt att se vart jag ska vända mig för att få tag i någon stylist som jag kan kontakta...

  • Tilda säger:
    2006-08-21 | 15:04:04
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Sofia: Har ju skrivit det. Kollade i tidningar. Titta annars vilka stylister olika agenter har i sitt "stall".

  • Bahamas säger:
    2007-03-02 | 10:37:10
    Bloggadress: http://www.modelljobb.se

    Ett litet tips :) det finns många som vill bli fotomodeller och behöver stylister. Kolla länkarna på www.modelljobb.se där stylister nog kan hitta många kunder ;o)

  • Angelicas Closet säger:
    2007-07-19 | 17:53:37
    Bloggadress: http://angelicca.blogg.se

    Jag är också stylistassistent :) Har varit med på plåtningar för Glamour, Plaza Kvinna, Expressen m.m Väldigt roligt!

  • Sofie säger:
    2007-09-19 | 20:02:27

    Skulle vilja veta några bra stylister i Göteborg, vore snällt ifall du mejlade!

  • sandra säger:
    2008-04-01 | 22:21:52

    Har du en portfölj?
    Jag letar alltid efter nya stylister att göra projekt tillsammans med.
    S

  • Ida säger:
    2008-04-02 | 11:30:30
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Sandra: När man googlar och hamnar på en blogg bör man kolla postens datum samt klicka på "till startsidan" och läsa lite mera... :D
    Sen 1,5 år har jag nämligen en klädbutik som tar all min tid och stylistgrejen är satt på is.

  • Martina säger:
    2009-04-29 | 19:16:21

    Hej! Kul att läsa hur du gick till väga. Väldigt bra tips! Sitter själv här just nu och söker assistentjobb inom mode och styling. Du råkar inte veta någon som behöver en assisten i Stockholm från och med nu i sommar och framöver? Kan ju alltid chansa. Maila gärna mig. Jättetacksam för svar!!

  • Anonym säger:
    2011-01-05 | 22:41:11
    Bloggadress: http://paulineekstams.blogg.se/

    fick du betalt för detta? :)

  • Ida säger:
    2011-01-06 | 12:24:10
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Anonym: Ja, jag fick lite betalt, men för att överleva behövde jag extrajobb.

Kommentera inlägget här: