At our best behavior

Märke: Djuna Paris

Kategori: Wardrobe

Det är inte roligt när det är mörkt typ hela dagarna. Det bara regnar jämt också. Och så känner jag mig sådär jobbigt osäker på lite av varje. Men hej. Jag passar på att presentera ett märke som vi får in till våren. Det är jag säker på att det är galet fint!


Djuna Paris känns precis lagom enkelt och avskalat men ändå intressant. Och i en färgskala som är helt rätt för vår/sommar 2007; från cremefärgat via ljusgrått till mörkgrått. 

Efter att ha läst på om märket är jag ännu mera såld än när jag bara dreglade över lösa grå sidenplagg och långa linnen i superkvalité att ha som klänning i sommar.

Maria Graugard Gudiksen heter designern bakom märket som skapades hösten 2005. Djuna Paris är en fiktiv person. Inpirationen till namnet kommer från den amerikanska författarinnan Djuna Barnes som var känd för sin eleganta klädstil, och designerns kärlek till staden Paris.

"Att förnamnet är hämtat hos en historik person uttrycker tacksamhet till de kvinnor som genom sitt liv gjort stigen bredare för oss som kommer efter. De som har gått mot uppfattningen om hur kvinnor ska uppföra sig och gått sin egen väg." Väldigt fritt översatt från hemsidan på danska.

Stilen är "både feminin och maskulin, grafisk, enkel, nostalgisk och tidlös". Passformen är viktigt för Marias designande, plaggen ska vara bekväma, men hon eftersträvar en slank siluett. Alltså är plaggen figursydda men utan att sitta åt, "för man ska få plats att leva".

Djuna Paris stöttar Rädda Bernens arbete med 5 dkr per sålt plagg.

Ett väldigt politiskt korrekt och feministiskt klädmärke alltså. I like it! A lot!
Kommentera inlägget här: