At our best behavior

Det här med bloggar och reklam.

Kategori: Allmänt

Det snackas mycket om det nu; reklam på bloggar. P3 och P1 har i varsitt program med några månaders mellanrum gjort ganska identiska reportage om just det. En bloggare eller två får prata lite och nån inom pr eller så får prata. Radiomänniskan kommer med påståendet att om en bloggare nämner produkt/bok/plagg så "kan ju det upplevas som en annons".

Vad är det för skitsnack egentligen?

Var ligger skillnaden mellan att ett magasin skriver om en ny kräm och att en bloggare skriver om en ny kräm, tex? Eller visar bilder på snygga plagg.

Om man som bloggare väljer att nämna whateveritmightbe så är det ju för att man gillade grejen eller den som står bakom. (Eller att man tycker att det sög bigtime.) Det måste väl mera räknas som fakta eller möjligtvis tips.

Om man sen fått grejen/köpt den själv/läst om den/blivit bjuden på releasepartyt borde ju inte spela nån roll. 

Eller? Vad tycker ni?


Sen att vissa bloggare tjänat femsiffrigt (troligen sexsiffrigt) på sina länkar, är väl en annan sak, som jag faktiskt inte är helt säker på hur jag ställer mig till. Är jag avundsjuk? Tycker jag att det borde vara en sak som läsarna är medvetna om? Är det skillnad på att få en sak och sen blogga om den mot att blogga om en sak och sen få pengar för resultatet?

KOMMENTARER:

  • Bonnieto säger:
    2007-01-21 | 18:55:16

    Jag kan hålla med dig, sedan känns det som om vissa bloggare har något slags kontrakt med företag som de väldigt ofta skriver om. Det är ju helt ok om man står för det, är öppen liksom. Som du som skriver om din butik t ex. Sedan är det ju fånigt att tro att något är opartiskt egentligen. Vare sig det är tidningar, radio eller bloggar är det klart man påverkas på olika sett oavsett om man får cash för det eller inte.

  • Ida säger:
    2007-01-21 | 23:16:44
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Bonnieto: Precis, kör man med öppna kort är det lugnt. (Skönt att höra att det inte stör att jag bloggar om min butik.) Vissa har absolut kontrakt. Om de bloggar och tjänar pengar på köpet är det fine, men vissa bloggare verkar skriva inlägg bara för att få med en länk som ger vinst. Det känns mindre bra.

  • åsa säger:
    2007-01-22 | 10:44:02

    Den som läser en viss blogg har faktiskt klickat in sig helt frivilligt. Om den som läser bloggen sedan klickar på en tradedoublelänk eller på annat sätt ordnar pengar till bloggskribenten UTAN ATT SJÄLV BEHÖVA BETALA ETT ÖRE så är väl det en situation som alla vinner på?!?
    Det är inte heller så att modetidskrifter blir lidande av allt detta gratisläsande av bloggar, tvärtom - det ökar bara lusten att läsa om mode "mycket vill ha mer".
    Nej, den som inte vill läsa trevliga och inspirerande bloggar alldeles gratis på grund av att den som skrivit bloggen kan tjäna lite pengar, en sån avundsjuk och ogin person kan sluta läsa bloggar!
    Eller - om det var pengarna hon själv ville åt - börja blogga själv då, om det nu är så enkelt att bli stenrik på bloggande!

  • Ida säger:
    2007-01-23 | 00:14:16
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    åsa: oj, mycket. Att man läser fler tidningar om man läser bloggar stämmer absolut. Har någon hävdat motsatsen?
    Tjäna pengar när man ändå bloggar är hur fine som helst. Jag ogillar bara såna inlägg som inte säger något mera än titta vad fin, klicka och köp så får jag pengar. Då har liksom bloggandet förlorat sin grej, att skriva av sig/inspirera.

  • Åsa säger:
    2007-01-24 | 08:52:20

    Men det fattar du väl? Journalister har pressetiska regler att följa som förbjuder textreklam och ska alltså per definition vara objektiva. Det ligger i journalistikens natur.

    Du är bara en person som skriver vad du råkar tycka.

    (Nu vet jag att gränsen inte är jättetydlig för det skrivs så mycket skit även på redaktionell plats, men det är i alla fall de regler som finns.)

  • Ida säger:
    2007-01-24 | 10:03:38
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    åsa: Teoretiskt, ja. Men för mig som läsare är ju känslan inte annorlunda om det är en bloggare eller en skönhetsredaktör som tycker... om vi då jämställer tex test/recension eller notis/ett omnämnande.

  • Ida säger:
    2007-01-27 | 08:33:43
    Bloggadress: http://luckyem.webblogg.se

    Jag var med på en intevju i P1 och diskuterade just detta och försökte få min uppleveles av det hela. Jag tycker inte jag gör reklam bara för att jag säger att jag har på mig topp från H&M för jag tänker inte på det som reklam det är mer som upplysning för mina läsare. Men när folk medvetet tänker på pengar när de länkar via tradedoubler och medvetet gör inlägg bara för att "tjäna"pengar är det en helt annan sak. Vill man tjäna pengar på bloggen så får man vara ärlig med det tycker jag. Nästa vecka ska jag tala mer om reklam och bloggning i P4 så det är intressant att läsa lite om diskussionen.

Kommentera inlägget här: