At our best behavior

Debatten

Kategori: Mode

Oj. Här händer det spännande grejer när man jobbar. Måste nog fundera lite kring detta jag också.

Ett: Jag gillar Monokel-Mia. Tro inget annat när ni läst resten.

Två: Visst, när man läser vissa unga tjejers bloggar och analyserar deras shoppingbeteende dyker onekligen tanken på  beroende upp.

Men jag tänker annorlunda i hela den här "det är bloggarnas fel"-grejen som pågått ett tag:

Tidningar får gärna vara inspiration. Varför kan inte modebloggar få vara det?
 
Jag tycker det är helskumt att Hotspot fortfarande ses som en vanlig blogg och Karolina som vilken bloggare som helst. Vad fan, Hotspot är ju bättre än vissa glossiga magasin. Ingen har väl skällt på Cia Jansson för att Dries van Noten klänningen hon bar på Elle-galan var för dyr och skapade köphets. Okej, det är draget till sin spets, men nej, jag tycker faktiskt inte att den jämförelsen haltar.

Om nån jobbar och lever med mode och kläder, och förmodligen tjänar helt okej. Varför i hela världen ska den personen inte kunna handla vad den vill?

Bloggar och fredagsbilagor och jag vet inte vad svämmar ju över av budgettips och plagg från kedjorna. Räcker inte det?


Btw. Jag tänker fortsätta visa vad jag har på mig de dagar jag är nöjd med min outfit!

KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2008-03-12 | 08:48:34
    Bloggadress: http://fremah.blogspot.com

    Ja visst skapade Mias inlägg debatt och det tycker jag bara är bra. Men jag tycker så här: Visst att Cia hade en dyr klänning på sig men hur ofta ser vi vad hon har köpt eller har på sig? Ett modemagasin visar upp olika outfits och ger inspiration men de visar inte upp sina dyra köp. Jag tycker att vissa av de stora modebloggarna kan bli köphetsen och hypen som finns kring vissa dyra märken personifierade. Därför tycker jag att de har ett visst ansvar.

  • Ida säger:
    2008-03-12 | 09:52:46
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Johanna: Och jag kan inte låta bli att tycka att det är väl jätteroligt att nån faktiskt har på sig dessa intressanta märken.

  • Eva säger:
    2008-03-12 | 10:40:35

    "Därför tycker jag att de har ett visst ansvar."
    I den där tv-serien klass 9a så tyckte en av föräldrarna att skolan inte skulle berätta hur svårt det var att komma in på gymnasiet utan mer skulle inspirera eleverna eller nåt. Det syo-konsulenten gjorde var att berätta vad det var för betyg det var för att komma in på det olika linjerna och visst hon sa att det är höga siffror.
    Jag är i och för sig 39 år och kan eventuellt tänka självständigare än en 14-åring. Men folk under 18 år har föräldrar som har ett ansvar för dem. Folk över 18 är myndiga och har ensam ansvar för sina handlingar. När skall det sluta vara nånannans ansvar att vi fuckar up eller köper för dyra kläder? När är det vårt eget fel? Eller eventuellt våra föräldrars?
    Angående diskussionen så har jag lagt märke till att jag slutat köpa blanka modemagasin. Jag får i mig mode artiklar och skvaller genom nätet och tycker att kvalitén på de bloggar/hemsidor jag väljer att följa är hög.

  • hotspot säger:
    2008-03-12 | 19:20:37
    Bloggadress: http://www.hotspot.webblogg.se

    Tack så mycket. Förtjänar nog inte riktigt dina lovord men jag blir glad

  • Ida säger:
    2008-03-13 | 12:07:05
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se

    Eva: Bra åsikt. Klart det kommer ansvar med paketet. Men i vilken utsträckning.
    Hotspot: Klart du förtjänar att ta åt dig att jag tycker att du är bra! Keep it up!

  • Taru säger:
    2008-03-13 | 12:10:01
    Bloggadress: http://www.taru-uncensored.blogspot.com/

    jag håller med dig. Ska man inte istället lära alla unga "försvarslösa" ungdomar som tydligen inte kan tänka själva (var inte jag som sa det) att istället vara nöjda med det de har, att alla har olika mycket pengar att spendera här i världen och lära dem att inte bli missunnsamma och avundsjuka människor.

  • Smartasmia säger:
    2008-03-14 | 07:40:57
    Bloggadress: http://monokel.blogspot.com

    Japps - visst är åsikterna delade och självklart är det okej. Det är lite synd bara att det positiva (proffs och bra inspiration bl a) försvann i mångas försvarstal för att ha rätten att visa upp sina inköp i stor mängd. Ledsen för en kort kommentar, men jag har väldigt mkt att göra just nu.

Kommentera inlägget här: