At our best behavior

Ledig dag!

Kategori: Allmänt

Idag har Pojkvän och jag avnjutit en helt perfekt "ledig vardag". Sovmorgon. God frukost. Två utställningar på Nordiska Museet; Modebilder och Fair Fashion?. Följt av Afternoon Tea på Cadierbaren på Grand Hotel. Sämre kan man ha det!


Modebilder.

Foto: Hans Hammarskiöld, Rolf Winquist, Ateljé Uggla, Kerstin Bernhard ©Nordiska museet.

Modebilder var en mindre utställning än jag förväntat mig. Jag skulle velat ha mera text, analys och reflektion. Men då får man kanske köpa boken för 420 kr. Uställningen var kul att se ändå och värd att besöka för att se Fair Fashion? samtidigt. En av de representerade fotograferna är min favorit Carl Bengtsson. På hans hemsida kan man njuta av flera vackra bilder!



Fair Fashion?

Foto: © Daniel Grizelj

Fair Fashion? var väldigt intressant. Framför allt de två dokumentärer man kunna titta på i anslutning till utställningen. Varifrån kommer våra kläder? Hur påverkas miljön av framställningen? Och vems ansvar är det egentligen att leverantören efterlever uppsatta "code of conducts". Leverantörens? Beställarens? Eller konsumentens?

Jag känner avsmak inför att vara en del av alltihop. Både som konsument och som inköpare. Det är långt kvar innan jag är tillfreds. Det finns för mycket fina kläder som producerats orättvist. Och för mycket fula som producerats rättvist. Det som är snyggt och helt ekologiskt och rättvist är oftast väldigt dyrt, märket Edun hamnar tex i denna kategori.


Jag kan verkligen rekommendera Cadierbarens Afternoon Tea. För 325 kr får man te, fyra snittar, två scones med tillbehör och fem små bakverk per person. Deras te var supergott! Och sconesen som ju är huvudrollsinnehavare var verkligen hur goda som helst. Av tillbehören tyckte jag att blåbärssylt och grädde var bäst. Pojkvän höll på hjortronsylt. Det fanns även lemoncurd och rört smör.
Sköna soffor, flott miljö (och Runar Sögaard vid bordet bakom...) får man på köpet. Men om man inte råkar ha haft hovmästaren som bordsherre på en fyrtioårsmiddag så får man betala extra för Champagnen, 70 - 170 kr beroende på vilket bubbel man väljer.

Sen passade jag på att ta en dagens outfit i en av damrummets guldspeglar. Kofta från Thelin. Klänning från Topshop. Och så lackleggingsen som efter flera månaders vila helt plötsligt åker på nästan varje dag igen.

KOMMENTARER:

  • ninni säger:
    2009-02-20 | 08:31:30

    Afternoon tea på ikea är inte alls lika sofistikerat. kramis

  • Frida säger:
    2009-02-20 | 11:51:57
    Bloggadress: http://fashionvision.blogg.se/

    Det där såg ju riktigt smaskens ut! Jag och syster var också på utställningen, himla fin men som sagt var lite liten.



    Ha en skön helg!

  • Minna säger:
    2009-02-20 | 16:23:23
    Bloggadress: http://www.minnert.blogspot.com

    Åh, jag var på där (Grand) på möhippa härom helgen. Så himla bra och gott! Ah, champagne!!!

  • Ida säger:
    2009-02-20 | 17:35:28
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Ninni: Hahaha men det det kan vara trevligt det också.

    Frida: Du får också ha en skön helg!

    Minna: Bra tips, om möhippeplanering kommer på tapeten!

Kommentera inlägget här: