At our best behavior

Nu vill jag att ni hjälper mig lite!

Kategori: Gravid

Det här med val. Så jäkla svårt. Jag hatar att välja. Ja inte politiskt. Där vet jag var jag står. Bröstmjölkspumpskommentarer eller inte, jag röstar som jag brukar. Men andra val. Jag vill inte ha valmöjligheter. Det ger ju bara ångest över att välja fel.

Som med förlossning. Vaginal förlossning med huvudet först. Inget val. Så skulle det vara. Men nu ligger ju ungen med rumpan först och helt plötsligt kunde jag välja. Planerat kejsarsnitt eller vaginal förlossning med större risk för komplikationer när huvudet kommer sist. Och jag blir inte riktigt klok på hur det är. Vissa säger att man inte rekommenderar en sätesförlossning för förstföderskor och andra säger att det kan gå hur bra som helst.

Jag trodde jag visste vad jag ville, ett lugnt och fint planerat kejsarsnitt. Om man valde att föda i säte var det allt för mycket kunde hända på vägen som gjorde att det ändå skulle bli snitt tyckte vi. Men det var inget roligt att läsa om alla komplikationer och risker i samband med kejsarsnitt. (Bara en sån fånig grej som ökad risk för allergier...) Och så känslan av att smita och fuska om man väljer ett snitt.

Dock har den där peppen jag hade byggt upp inför en förlossning liksom börjat rinna av. Så det är ändå snitt vi är inne på. Vi skriver jag för Mannen peppar så gott han kan, men det är ju i slutändan jag som måste göra valet. Så nu tänkte jag be om lite hjälp. Storys och erfarenheter. Och helst då positiva sådana i samband med kejsarsnitt, helst inga negativa. Men gärna nåt negativt om att föda i säte. Kan ni göra det för mig?

Men du får ju ändå inga kommentarer, kom och ät frukost nu, säger Mannen. Kan ni inte skriva lite så han har fel? Please!!! Så blir det ytligt igen sen med copycat-dagens-outfiten...

KOMMENTARER:

  • Peter säger:
    2010-09-08 | 10:30:15
    Bloggadress: http://ten-thirtyone-blogspot.com

    Ida! Jag har fan ingen aning så jag är dessvärre inte till mycket hjälp. Kan bara peppa. Jag tror jag och Mia hade valt snitt. Kan inte riktigt svara på varför, bara en känsla. Och det är verkligen inte att smita. Det kommer att bli skitbra. Så helt plötsligt ligger det en liten krabat där och skriker som om det inte fanns nån morgondag. Lycka till, vad du än väljer. Kramar / Peter

  • Dorisetta säger:
    2010-09-08 | 10:35:38

    Ha ha! När du ber så snällt så måste man ju hjälpa till! Mitt andra barn vände sig själv i precis sista sekunden och jag fasade för att behöva ta ett kejsarsnitt. Men då var det också andra barnet så en vanlig förlossning kändes lite tryggare. Har dock vänner som fött både i säte och med huvudet först och dessa två damer tyckte inte att det var så stor skillnad. Faktiskt. Allt avlöpte väl.

    Jag har också en kompis som fött båda sina barn med kejsarsnitt varav ena var akut och det andra planerat pga säte och tidigare akut snitt. Det jobbigaste tyckte hon var att man inte "aktivt föder fram sin bebis" och att man sedan är lite handikappad ett tag bra tag av såret i magen. Hon kände sig lite "sjuk" istället för bara nyförlöst.

    Hur det än blir för dig så kommer det att bli bra. Det låter ju så läskigt med säte, men de jag pratat med som upplevt det säger att det för kvinnan är betydligt mindre skillnad än man tror. Lycka till!!

  • Maria J säger:
    2010-09-08 | 12:17:47

    Min bästa väninna valde snitt och hon, som förstagångsföderska, tyckte att det var som en "vanlig" förlossning. För det är ju snittet hon har att referera till. Oavsett vad ni väljer blir det bra och resultatet är underbart

  • Ida säger:
    2010-09-08 | 12:30:30
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Peter: Tack fina för pepp! Ja känslan säger snitt. Så det blir det ju förmodligen. Fick tom tid på posten precis nu... Torsdag den 16:e! Helt plötsligt ja, helt redo kan man aldrig vara va?! :)



    Dorisettan: Tack för bra info och synpunkter! Det är just det där med att föda fram barnet och att tiden efteråt blir annorlunda än man först föreställt sig. Tror ett planerat snitt ändå är något positivt och om det annars skulle bli akut så är det väldigt negativt. Det känns som att det är det som avgör. Plus att det de facto finns större risker för barnet att födas i säte än med ett snitt, även om obehaget kan vara större för mig efter ett snitt. Barnet = viktigast!



    Maria J: Tack för kommentar och pepp!!!

  • frida säger:
    2010-09-08 | 12:42:08
    Bloggadress: http://fraidi.blogspot.com

    mina tvillingtjejer blev plötsligt i fara när min havandeskapsförgiftning så det blev akut snitt. och det gick superbra. pappan fick vara bredvid mig, och jag fick inga som helst men av snittet. tjejerna mår bra, och är friska som nötkärnor så här 3 år senare. ett planerat snitt är nog ännu lugnare. se bara till att maxa morfinet efteråt, så slipper du ha ont. lycka till!

  • Kristina (Krikri) säger:
    2010-09-08 | 12:57:49
    Bloggadress: http://irkirk.wordpress.com

    När jag läser vad du skriver så känns du ju mest inne på snitt, och det hade nog jag också valt med en bebis i säte, hellre ett planerat snitt än ett urakut.. Jag tycker absolut inte att snitt är att fuska eller smita, med ett snitt har man ju mer ont och bök efteråt..

  • Anna säger:
    2010-09-08 | 13:54:40

    Vet du vad? Jag kände mig lika snuvad som du, MED vaginal förlossning. För jag fick ju inte komma igång själv! Jag fick ju inte den där 'oh hjälp nu är det dags'-grejen. Få ringa in till förlossningen och grina över att jag måste få komma in för det hör så jääävla ont, och sen bli hemskickad eftersom man knappt fått in ett lillfinger ens i livmodertappen....

    Jag tror det bara handlar om de förväntningar man har. Att man, i ett försök att förbereda sig inför det märkligaste man varit med om, gör sig en bild baserad på statistik och andras stories. Så skit i den bilden. Din förlossning blev på ditt sätt med dina förutsättningar. Historien kommer att berättas som bebisen som integillade att hänga upp och ner och fick komma ut finvägen; som att glänta på dörren istället för att tvingas klämmas ut. Du har att välja risk för dig OCH barnet, eller bara för dig. Så jag säger: go for kejsarsnitt! Kram!!!!

  • Marie säger:
    2010-09-08 | 14:25:15

    Rätta mig om jag har fel, men det finns väl större risk för komplikationer på barnet om det föds i säte. Som höftledsluxation. Hade jag valt mellan snitt och egen smärta eller vaginalt och en bebis i gipsvagga hade valet varit lätt.



  • Ida säger:
    2010-09-08 | 15:37:10
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Frida: Maxa morfinet, noterat! :D



    Krikri: Så är det, mest inne på snitt. Hade ju bestämt det men fick nån ångest imorse och började vackla.



    Anna: Du är så klok! Tack!



    Marie: Sant!

  • Bea säger:
    2010-09-08 | 20:30:54

    Jag hade en extrem förlossningsrädsla och valde snitt och tycker att det var ett fantastiskt ögonblick, när det är planerat så är det lungt och sansat och jag fick upp lillan på bröstet. Strunta i vad folk tycker och gå på din magkäsla, tror att du har en om du verkligen funderar. Det finns risker med allt även en vanlig förlossning och hur ofta slutar de efter sin uttänkta plan. Har många i min omgivning som är besvikna på att de inte blev som man tänkt sig. Visst är det komplikationer med snitt men hur ont har man inte om man spricker? Att man är feg eller väljer en enkel väg, vilket jag fick höra hela tiden. Det är modigt att ta ett beslut! Lycka till

  • Ida säger:
    2010-09-08 | 23:20:40
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Bea: Tack för din kommentar, att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter, jag blir alldeles varm av att okända människor bryr sig om att hjälpa mig. Så fint! Nu blir det snitt och jag känner mig lugn och förväntansfull!

  • Bea säger:
    2010-09-09 | 21:00:41

    Det var det lilla, det kommer att gå jättebra!

  • Jenny säger:
    2010-09-11 | 20:39:21

    Min första låg i säte och gick inte att vända på. Gick med samma grubblerier som du / ni, och valde ett planerat snitt till slut.

    Det gick så himla bra och var tom fint och otroligt känslosamt! Jag bad läkaren berätta när "vattnet går" om man nu kan kalla det för det vid snitt. Nu går vattnet! hojtade läkaren och sköterskorna applåderade, vi grät och kramade varandras händer ännu hårdare.



    Jag tror du kommer känna dig fullt nöjd med snitt och vet du? Det kommer gå galant!

    Lycka till!

Kommentera inlägget här: