At our best behavior

Min dag. Delvis med bilder.

Kategori: Mamma-livet

Vaknar halv fem av att Frank hojtar på mig. Vi är i och med det tillbaka på ruta ett, en vecka efter att jag sist fick nog av att vakna den tiden och bara bestämde att nu är det morgon först klockan 07. Han behöver en sammanhängande nattsömn på 11-12 timmar. (Och jag vill gärna få 8-9 timmar men ändå lite kväll.) Det gick framåt i tre dagar, men sen kom påsken och morföräldrar som inte kunde med och vänta ut sin ögonsten som ville gå upp. No offence mamma och pappa, jag förstår er. Men. Halv sju blev sex som sen blev kvart i sex blev halv fem... Bara att börja om.
Det gick. Han vaknade kvart i sju och var lugn i yterligare tio minuter. Godkänt. Jag sov dock inte mer efter tjugo över fem.

Efter välling och mys gick vi in i badrummet. Tittar ner i tvättmaskinen som står öppen:

Nej, det är inte Frank som plötsligt blivit flera år gammal och kastat ner grejer på måfå som man kan tro. Det är Mannen som desperat försöker tumla ordning på sin tvättade dunjacka. (Kan meddela att efter ännu ett par varv på kvällen nu så är den okej igen!)


Efter frukost lagade vi barnmat. Alltså, jag lagade och Frank supportade från sin stol och från hoppgungan. Fisk med Thai-smaker blev det idag. Lite inspirerat av en fiskrätt vi brukar laga till oss själva.

Mango, vårlök, smashad vitlök, kaffirlimeblad och galangal. Och så fisk då. I vatten.


Kokat upp och stått i fem minuter enligt anvisning på fiskpåsen. Jag kom ihåg att ta bort det jag inte skulle mixa! Spadet/buljongen sparar jag till sås.


Klart! Fiskpure och sås. In i frysen i iskubslådor. Imorgon stoppar jag kuberna i påsar.


Halv tio var maten färdiglagad, Frank lagd i sin säng och hängmatten uppspänd på balkongen. Jag fick en halvtimma med överblivet påsggodis och en tidning.

Efter lunch mötte vi upp två andra mammor och bebisar, tog en promenad, fikade och snackade om lite av varje. På vägen därifrån stannade vi till i vår favoritlekpark. Frank blir så gött sömnig när han gungar :)


Sleepy kille. Men den här gången funkade inte tricket, han somnade inte i vagnen. Så han fick sova hemma. Jag läste mail och funderade på ett litet skojigt projekt jag skaffat mig. Frank var fortfarande rätt trött när han vaknade och alltså pretty hard to please - så vi hoppade ner i badkaret. Då var han glad i en halvtimma. Sen kom Mannen och Frank blev överlycklig. (Det är numera den bästa stunden på dagen, att få se när Frank spricker upp i ett lyckligt leende och sen skriker till av lycka över att pappa är hemma.) Mannen lade Frank, (pyamas, bok, välling, godnatt) och jag lagade linssoppa.

Efter middagen och prat om dagen betalade vi räkningar, gjorde matsedel och skrev handlingslapp för morgondagens storhandling. Duktigt av oss.

Och nu bloggar jag. Men det är verkligen läggdags! Godnatt!
Kommentera inlägget här: