At our best behavior

Mamma-livet

Kategori: Mamma-livet

Random mamma-tankar:

Bloggaren jag tipsade om nedan verkar ammar sin ettåring fortfarande. En eller två från mammagruppen ammar också lite fortfarande tror jag. Jag lägger ingen värdering i det, noterar bara att jag fascineras av det, för Frank började trappa ner på amningen redan när han var 4 månader, tokvägrade att amma mera strax innan han blev 8 månader, och ammade knappt en gång om dagen de sista veckorna. Det var mysigt och praktiskt, men det är väldigt skönt att kunna ha på sig vad man vill och slippa tänka på läckage och inlägg och allt det där.

Vi läste lite om föräldrapeng och sgi och andra barnet igår på försäkringskassans hemsida... Rent ekonomiskt skulle det ju vara väldigt bra och enkelt och smidigt att få andra barnet innan Frank blir 2,5... Men läser man vissa bloggare med två barn känner man ju spontant att det kunde vara skönt att ha iaf tre år emellan... Input på det?!?

KOMMENTARER:

  • Pernilla säger:
    2011-08-30 | 12:46:36

    Mina barn kom tätt. Först ett barn och efter 19 månader fick vi tvilingar. Jag har alltid tyckt att det har varit jättebra att ha dem tätt. De har stor glädje av varandra och man kör allt på samma gång; blöjor, dagis, skola mm.

  • Minna säger:
    2011-08-30 | 13:41:07

    Jag valde att vänta. Det är närmare treochetthalvt mellan mina. Jag tycker att det är perfekt. Han går på toa själv, klär sig själv, äter själv, sätter på dvdn själv och leker själv. Och han hjälper till, hämtar bebisens filt, vatten, handdukar. (inte alltid...). Och han terrar inte henne så jättemycket... bara lite, men han förstår att han inte får det. Men han gosar mycket med henne ocjså.



    Jag blev gravid när han var ca. 2 år och 9 månader.



    Jag är glad över att jag väntade. Jag hade verkligen fullt upp med honom och resterande tid ville jag jobba och göra "egna" saker ett tag.

  • Sara säger:
    2011-08-30 | 13:54:47

    Jag har en snart 23-månader gammal son och det är först nu jag känner att jag eventuellt skulle kunna tänka mig överväga att bli gravid igen. Hittills har jag haft fullt upp med en. Vi har bekanta som skaffat två barn tätt och när vi träffat dem har jag mest känt att det varit oerhört skönt att bara har en. Min bror har tre år mellan sina barn och de leker jättebra med varandra trots ålderskillnaden. Rent fysiskt är det också jobbigt med täta graviditeter.

    Fast det mesta beror nog på hur barnen är. Har man barn som somnar lätt och inte har allt för mycket humör kan det nog funka bra att ha dem tätt.

    Att ha småbarnsåren "avklarade" tycker jag är ett lite tråkigt argument. De där småbarnsåren är trots allt också oerhört gosiga så vill man verkligen bara att de ska klaras av?

  • Ida säger:
    2011-08-30 | 20:16:06
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Tack fina ni för att ni delar erfarenheter och åsikter!!!



    Jag tänker inte heller att småbarnsåren är något att klara av, för det är rätt mysigt nu, jag vill ju njuta av Frank och sen längta efter och njuta av en ny bebis.

    Men man vill inte ha för länge mellan. Min syster är 5,5 år yngre än mig och även om vi såklart lekte och så, så var det först när jag flyttade hemifrån typ som vi började närma oss varandra...

    Och om man tänker "karriärsmässigt", bättre att få två barn och sen fundera/välja/kämpa. Än att avbryta mitt i och vara mammaledig igen. Hade tänkt typ tre år mellan, men det är ju så liten skillnad mot drygt 2 år, jämfört med allt krångel med föräldradagar/deltid för att inte få pissig SGI...

    Jag känner nog mera för att "bara jobba lite" nu och sen förhoppningsvis bli gravid igen. Det är ju det också, man vet ju aldrig, även om det tog en kvart typ att bli gravid med Frank vet man ju aldrig, hur många månader ska man ha som marginal?

  • Lisa säger:
    2011-08-31 | 13:25:27
    Bloggadress: http://onekligen.blogspot.com

    Hej hej! Nu svarar jag här också, fast jag nyss svarade på din kommentar i min blogg. Stalkade liksom tillbaka och hittade hit. Trevligt!



    För oss spelade den där SGI-regeln rätt stor roll i beslutet att INTE vänta, utan försöka bli med barn ganska snabbt igen efter första barnet. Tråkigt och praktiskt tänkt, men vaffan. Det måste man ju också få vara. Det handlar trots allt om att man gärna vill ha råd att betala hyran. Och för mig tog det (rätt mycket) längre tid att bli gravid andra gången. Just saying.



    Men oavsett regel och praktiskt pengatänk: Jag har alltid velat ha ganska tätt mellan barnen, för att de ska kunna leka bra tillsammans sedan (man inbillar ju sig att det är lättare att få till det ju närmare varandra de är i ålder. Naivt kanske?). Och för att jag själv har det så med mina syskon, I guess. Men generellt tror jag att det blir rätt bra hur man än gör. Jag har faktiskt aldrig tänkt så som du frågade: "Jag önskar att det var 3,5 år emellan dem istället." Det blir ju som det blir. Och det är ju den situationen man känner sig hemma med sedan. Tror du inte att de flesta tänker att just deras avstånd mellan barnen är det ultimata av den ena eller andra anledningen?



    Jag har däremot tänkt att jag är rätt glad att jag "hann" bli gravid innan 2-årstrotset blommade ut i sin fulla prakt. När jag liksom var lyckligt ovetande om hur det skulle bli. Vet inte om jag hade pallat att tänka "jag vet! Vi försöker få ett barn till!" NU, när jag vet exakt hur många konflikter jag hinner ha med stora barnet under en dag...



    Och! Sista grej. Jag hoppas att min blogg inte ger intrycket av att det är PISSJOBBIGT med två små barn JÄMT. Det är pissjobbigt ibland. Men faktiskt mindre pissjobbigt än jag tänkt mig, och oftast funkar det förvånansvärt bra.

  • Ida säger:
    2011-08-31 | 15:03:34
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Lisa: Men kul, hej och välkommen till min ventil och inspirationssamlare :)

    Obs! Nej av det jag läst på din blogg verkar det inte så jobbigt. Jag måste nog bara sluta läsa en viss blogg, för där verkar ALLT jobbigt, inte bara barnrelaterade saker egentligen.

  • Ida säger:
    2011-08-31 | 15:04:52
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Lisa: Just det, tack för att du delade med dig hur du tänker och känner!

  • Terminalglasögon säger:
    2011-08-31 | 21:31:33
    Bloggadress: http://www.terminalglasogon.com/

    Lite konstigt är det.

  • Sophie säger:
    2011-09-01 | 11:45:57
    Bloggadress: http://wawavoom.blogspot.com

    Jag känner mig genast lite skyldig. Jag ger ju inte tvåbarnslivet nån bra reklam direkt. Men faktum är att DU är inte JAG och alla har det inte som jag. Många har det tufft, visseligen, men inte jämt och hela tiden.



    kram

  • Sophie säger:
    2011-09-01 | 11:59:19
    Bloggadress: http://wawavoom.blogspot.com

    jösses. hoppas det inte är min blogg där allt verkar jobbigt. jag är ju trots allt lycklig egentligen. bloggen är min andhål, där jag vädrar saker. jobbiga bla.

  • Ida säger:
    2011-09-01 | 14:39:12
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Sophie: Hehe. Det verkar ju inte direkt som en walk in the park att ha två barn när man läser din blogg... Men jag vet nu det viktigaste att fråga när man hälsar på och tittar på olika förskolor: hur flexibel är tiden om man har syskon hemma! Det är bra!

    Men jag tror nästan att jag borde ta paus från din blogg. Precis som du gjorde från dem där allt är rosenskimrande och härligt. :)

  • Sophie säger:
    2011-09-01 | 20:21:26
    Bloggadress: http://wawavoom.blogspot.com

    ja, jag ska försöka att inte ta illa upp :)

    nä, men du fick mig att tänka på detta idag, på vilken 'dålig reklam' jag är för alla som vill ha fler barn. kommer inlägg om detta senare. läs det innan du pausar :) kram!

  • Ida säger:
    2011-09-01 | 20:30:52
    Bloggadress: http://shopblogg.webblogg.se/

    Sophie: Men gud, så kan du ju inte känna, att du måste vara bra reklam. Man bloggar ju för sin egen skull och precis hur man vill!!!

Kommentera inlägget här: