Normandie och Bretagne. Del 1.

I juli 2004 åkte jag och Pojkvän till Frankrike. Vi spenderade tio dagar i Normandie och Bretagne. Det var den perfekta semestern på alla sätt. Inte flashig alls, vi höll oss till mindre städer och byar och hade det mest mysigt. Bodde på små trevliga Bed & Breakfast-ställen, åt 5-rätters-luncher, badade och tittade på lite av varje. Nu vill jag rekommendera mina favoriter.

Vi flög med Ryanair till Beauvais, och hade förbokat hyrbil där. På lagom avstånd hade vi hittat ett litet ställe som vi kände att vi bara måste bo på; hos Familjen Sedard i Vascoueil, på
"L'épicerie du pape". (Vi la egentligen hela resrutten utefter några olika B&B's.) Karine och Francois har restaurerat ett gammalt hus beläget i ett lugnt bostadsområde, Vascoueil är egentligen bara några gator stort. När vi kom bjöd de på cider från regionen och så småpratade vi om lite av varje, det är vad jag gillar mest med att bo på B&B, och känner inte att jag behöver börja bo på hotell istället.
Den här cidern blev lite av en hangup för oss under resten av resan. Eftersom vi reste i ciderregionen provsmakade vi cider på några ställen som vi körde förbi, men ingen cider var lika god som den Francois bjöd på.


I hallen möts man av en hylla sprängfylld med Vogue och ELLE och lite inredningstidningar, det kan ju börja sämre. Vårt rum var otroligt mysigt inrett, med omtanke om varje detalj. Men det bästa var nog ändå badrummet med det otroligt stora badkaret, på fötter. Trädgården är också trevlig, med massa rosor och träd. Här satt vi och läste, gosade med hundarna och katterna och åt picknickmiddag när vi inte orkade gå ut en av kvällarna.


Inte långt från Vascoueil ligger Lyons La Foret. En stor skog med olika vandringsleder. Vi valde att gå 4,5 kilometer. Då gick vi genom fin natur och stannade vid ett en f.d.kloster, Abbaye de Mortemer, där de höll guidade turer. Endast på franska, och  vi pratar inte många ord, men det var ändå kul. Jag älskar nämligen uppbyggda miljöer i museum, och det fanns det gott om. Varje rum var i princip ordningsställt, med gubbar i munkarnas privata rum, plastmat i köket och nyuppsydda gardiner i salongen som visade hur den senaste ägaren bott. På området såldes, på äkta turistsevärdhetsmaner, svindyr glass som vi såklart var sugna på efter promenerande i solsken. På vägen tillbaka till bilen valde vi fel stig, och hamnade på en som tog slut. Då fick vi erfara skillnaden mellan svensk och fransk skog. Marken i en svensk skog är täckt av barr och mossa, men i den franska täckt av lågt snår, som på håll ser grönt och fint ut, men vid närkamp visar sig vara fyllt av taggar.


Det finns även en liten mysig by med samma namn. Här, på "Les Lions de Beauclerc", åt vi resans godaste crepe: med mandelmasse-sås.  är adressen till l'épicerie du pape, och det är därifrån flera av bilderna kommer. Av någon anledning valde jag att inte köpa en cd-skiva med bilderna när jag framkallade mina kort. Ska inte göra något så dumt igen.
Rummet kostade 60 Euro per natt för två inkl. frukost, men är höjt något nu enligt hemsidan.

Kommentarer
Postat av: sofie

wow, vad vackert! ! !

Postat av: Tilda

Ja, det var det!

2006-04-11 @ 14:21:20
URL: http://shopblogg.webblogg.se
Postat av: Sofia

Kul att lasa om er resa! Var hittar ni adresserna till B&B? Jag skulle garna prova men det ar sa mycket enklare att hitta hotell att forboka pa internet. Ang bilderna kan jag rekommendera att kopa en digitalkamera. Jag drog mig ocksa i det langsta pga priset o en del annat, men nu har jag en och jag ar jattenojd! Och med tanke pa vad det kostar att framkalla (speciellt med CD) kommer jag tjana in kostnaden pa ett par ar, eller 15-20 rullar.

2006-04-12 @ 14:35:49
URL: http://frankrikeliv.blogg.se
Postat av: Tilda

Sofia:
http://www.gites-de-france.fr/fr/index.htm
Här letade vi runt, det tog en massa tid att hitta ställen som var både bra (vi är kräsna) OCH billiga.
Vi får se hur det blir med digitalkamera. Jag tycker att det blir lite platta bilder.

2006-04-13 @ 18:15:15
URL: http://shopblogg.webblogg.se
Postat av: Louise

Va härligt det såg ut! Förstår att det var en trevlig och mysig semester.

2006-04-17 @ 23:15:28
URL: http://alltljuspamig.blogspot.com
Postat av: Karoline

Var det inte svårt på de mindre orterna att göra sig förstådd på engelska? eller ni talar franska?

2006-12-07 @ 19:34:33
URL: http://flinis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback